مداد سفید..

هر کجا هستی جهادی کار کن، جهاد ادامه دارد، جنگ ادامه دارد...

مداد سفید..

هر کجا هستی جهادی کار کن، جهاد ادامه دارد، جنگ ادامه دارد...


در چند سال اخیر یکی از مباحث مهم و مبتلا به جامعه در یک چارچوب کلی و هدفمند، مسئله ی استفاده از کالاهای تولید داخل است. این در حالیست که تب گسترش استفاده از کالاهای خارجی در کشور همچنان در حال بالا رفتن می باشد.

بی شک فرهنگ‌سازی در مورد موضوعی خاص در میان آحاد جامعه کاری است موجد تلاش بسیار زیاد و خستگی ناپذیر، و نباید انتظار داشت که چنین امری به سرعت اتفاق بیافتد. موضوع مصرف کالای داخلی هم از این قاعده مستثنی نیست و قطعا نیاز به یک فرهنگ سازی دارد، و بایستی در رسانه‌های مختلف به فراخور حال و زبان مخاطبان گوناگون و سطوح مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

 در شرایط کنونی ایجاد یک الگوی کاملا بومی و دینی اقتصادی که وابستگی‌های ما را به اقتصاد بیرونی تا حد زیادی کاهش دهد و به جامعه کمک کند تا عین ارتباط با بیرون در مورد نیاز‌های اساسی خویش کاملا متکی به خود باشد، مسئله ای ضروری است.

باید اعتراف کرد که هم در بخش واردات کالا به کشور از مدیریت و نظارت قوی و خوبی برخوردار نیستیم و  هم در حوزه ی تولید بسیار ضعیف عمل کرده ایم، شاید بررسی این مسئله در رسانه های مختلف بویژه رسانه ی ملی نقطه‌ی آغاز و عزیمت خوبی برای این امر مهم باشد.

پر واضح است که مردم حق استفاده از کالای باکیفیت را دارند، ولی برای مقاوم سازی اقتصاد، ترجیحاً باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند و این امر نیازمند تحکیم نگاه علمی است، به نحوی که دست اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه ها بایستی حلقه ارتباط و تعامل پایداری را با یکدیگر برای رسیدن به این مهم داشته باشند.

خرید کالای تولید داخل توسط مصرف کنندگان ایرانی سبب میشود تا تولیدکنندگان نیز در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به ایفای نقش بپردازند، در واقع در این صورت چه تولیدکننده‌ی ایرانی و چه مصرف‌کننده‌ی ایرانی هر دو، در مسیر رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشور گام برمی‌دارند و قطعا ترجیح مصرف کالاهای داخلی بر مشابه خارجیِ آن، این سیگنال را به تولیدکنندگان داخلی می‌دهد که محصول تولیدی آنها از رغبت بیش‌تری در نزد مردم برخوردار است. لذا مصرف تولیدات داخلی به معنای فروش بیش‌تر تولیدکنندگان اجناس داخلی می شود و به تبع آن  رقابت در میان تولید کنندگان برای تولید کالای مرغوب تر افزایش می یابد.

اما ترجیح تولید بر واردات و خرید کالای داخلی مساله مهمی است که در بسیاری موارد با موانع فرهنگی روبروست، اینکه چطور باید این موانع را رفع کرد جز با همت و تلاش مسئولین امر و البته عموم مردم به دست نخواهد آمد ، متاسفانه در شرایط کنونی، کشور درگیر یک جنگ فرهنگی در رابطه با مصرف برند های خارجی است، مصرف کنندگان ایرانی اندک تمایلی به خرید اجناس تولید داخل از خود نشان نمی دهند و این مسئله در ذهن همگان نقش بسته است که کالای تولید خارج تحت هر شرایطی از کالای ایرانی مرغوب تر و باکیفیت تر است. تغییر این فرهنگ غلط و تغییر نگرش مردم نسبت به خرید کالای داخلی جز با همکاری و برنامه ریزی مسئولان فرهنگی و رسانه ها به دست نخواهد آمد. مصرف کنندگان نیز باید بدانند که اگر در خرید اجناس ایرانی کوتاهی کنند مسئله ی مقاوم سازی اقتصاد و به تبع آن استقلال سیاسی و اجتماعی برای کشور محقق نخواهد شد.

این یادداشت برای سایت نسل برهان نوشته شده است. nasleborhan.ir

مداد سفید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی